Fakty o vode z vodovodu

  • pitný režim je udržiavanie dostatočného množstva tekutín a minerálov v organizme
  • ak v prírode funguje prirodzený kolobeh vody, tak aj telo vyžaduje dodržiavanie určitých zásad v pohybe tekutín
  • chlór, ktorým sa pitná vodau nás upravuje, sa v nej nachádza iba v nepatrnom a úplne neškodnom množstve. Ak niekomu prekáža jeho chuť, odstrániť ju môžete nasledovnými spôsobmi:
    • pred konzumáciou nechajte vodu pár minút „odstáť,“
    • pred konzumáciou pridajte do vody pár kociek ľadu alebo pár kvapiek citrónu.
  • voda je rozpúšťadlo pre mnohé látky, ktoré prijímame a významne sa uplatňuje v metabolizme na rôznych úrovniach
  • človek priemerne vydá denne 2 - 2,5 l vody, z toho 1 – 1,5 l močom, 600 ml potením, 300 – 400 ml metabolickými pochodmi
  • športovci majú výdaj tekutín vyšší a to najmä potením (maratónsky beh = 4 litre)
  • denne je potrebné prijať 2,5 – 3 l tekutín, v lete (podľa teploty ovzdušia, času stráveného na slnku) – 5 l tekutín
  • Ak cítime smäd, už je neskoro. Je lepšie piť pravidelne a v menších dávkach, ako naraz a veľké množstvo.
  • obmedzujte konzumáciu sladených limonád, kolových nápojov kvôli zvýšenému cukru. Ak je cukru vo vode priveľa, voda sa cez sliznicu čreva vstrebáva do krvi pomalšie alebo len minimálne, pretože tieto prísady ju „nepustia“ do krvi. Výsledkom je malé množstvo vody v krvi a pocit smädu napriek veľkému množstvu vypitej tekutiny.
  • obmedzujte konzumáciu väčšieho množstva perlivých vôd (vyššie množstvo CO2 = porucha trávenia). Sýtené vody s vyšším množstvom CO2 sú kyslejšie a voľný CO2 môže mechanicky narušiť proces trávenia a vyvolať subjektívne tlakové potiaže.

Pozor!

  • prírodné minerálne vody majú byť len doplnkom
  • optimálny príjem minerálnych vôd je 0,5 l denne.

 

 
Aktualizované: 09.09.2010 08:21
TlačiťHore